Co je raná péče, kdo je poradce rané péče, jaká bude jeho úloha ve vaší rodině
- Raná péče je terénní sociální služba, zaměřená na pomoc rodinám dětí s postižením nebo s ohroženým vývojem. Cílem služby je sociální integrace rodiny a zmírnění důsledků postižení na vývoj dítěte.
- Rodinou je jedna zletilá osoba (či více osob), trvale pečující o znevýhodněné dítě mladší sedmi let. Alespoň jedna z pečujících osob musí být zletilá a její vztah k znevýhodněnému dítěti formálně upraven (zákonný zástupce – rodič, pěstoun, osoba, jíž je dítě svěřeno do péče….).
- Společnost pro ranou péči, pobočka České Budějovice, je tvořena týmem poradců rané péče různých specializací, kteří spolupracují s odborníky dalších profesí – např. s lékaři, fyzioterapeuty, pedagogy atd.
- Klient Společnosti pro ranou péči (uživatel služby rané péče) je v kontaktu s jedním určeným poradcem rané péče, který jej dle vzájemné domluvy jednou za měsíc navštěvuje a poskytuje mu konzultace. V době mezi konzultacemi může klient dle potřeby kontaktovat poradce písemně, telefonicky nebo e-mailem. Prostřednictvím poradce může klient konzultovat i s dalšími členy týmu dle jejich specializace.
Naše působnost:
Jihočeský kraj
Kraj Vysočina: okresy Pelhřimov a Havlíčkův Brod
Cílová skupina:
- rodiny s dětmi se zrakovým postižením od narození do 7 let,
- rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením od narození do 7 let,
- rodiny s dětmi s ohroženým vývojem v oblasti zrakového vnímání v důsledku nepříznivého zdravotního stavu ve věku od 0 do 7 let.
Kapacita:
125 rodin
Forma služby: terénní, ambulantní (skupinová setkání klientů a individuální konzultace)
Podmínky pro zahájení poskytování služby
- Zájemce o službu rané péče písemně, ústně nebo osobně kontaktuje poskytovatele (poskytovatel z charakteru služby nevyhledává aktivně potenciální uživatele ani je nekontaktuje).
- Zájemce o službu rané péče poté, co je pracovníkem střediska obeznámen se službou rané péče a podmínkách jejího poskytování, podepíše v případě trvání zájmu žádost o poskytnutí služby rané péče.
- Zájemce o službu spadá do cílové skupiny poskytovatele.
- Bydliště zájemce o službu, kde bude služba rané péče reálně poskytována, je v oblasti působnosti poskytovatele (Jihočeský kraj a část Kraje Vysočina (okresy Pelhřimov a Havlíčkův Brod)
- Zájemce o službu vnímá nepříznivý sociální dopad zdravotního znevýhodnění dítěte na situaci rodiny.
- Věk znevýhodněného dítěte je do sedmi let.
- Proběhne vstupní jednání mezi zájemcem o službu a poskytovatelem, na němž dojde ke vzájemné domluvě na poskytování a užívání služby rané péče za stanovených podmínek, jsou sjednány oblasti spolupráce.
- Kapacita pracoviště umožňuje poskytnutí služby rané péče.
Důvody nepřijetí do služby raná péče:
- Naplněná kapacita regionálního pracoviště: poskytovatel o dané situaci informuje veřejnost na svých webových stránkách, se zájemci o službu zrealizuje informační setkání i vstupní jednání a v případě trvání jejich zájmu je vede v pořadníku. Při uvolnění kapacity poskytovatel zájemce o službu kontaktuje a trvá-li jeho zájem o službu rané péče je podepsána smlouva, zájemce o službu se stává uživatelem (klientem pobočky).
- Zájemce o službu není osobou v subjektivně obtížné sociální situaci vzhledem ke zdravotnímu znevýhodnění dítěte.
- Zájemce žádá o službu, kterou poskytovatel neposkytuje.
- Zájemce o službu nesplňuje kritéria cílové skupiny poskytovatele služby rané péče (zejména věk dítěte, oblast zdravotního znevýhodnění apod. – viz výše).
- Zájemce o službu odmítá přijmout podmínky a pravidla poskytování služby: službu rané péče není vzhledem k jejímu charakteru a zachování kvality možné poskytovat anonymně, poskytovatel vede o uživateli dokumentaci, kde uchovává a zpracovává jeho osobní a citlivé údaje, k čemuž vyjadřuje uživatel souhlas svým podpisem smlouvy o poskytování služeb rané péče.
Financování služby rané péče
- Služba rané péče je financována z části formou dotací z Ministerstva práce a sociálních věcí, z části z rozpočtů krajů, měst a obcí, v nichž mají uživatelé služby rané péče trvalé bydliště, a to na základě anonymních žádostí, kterými se poskytovatel na uvedené subjekty (kraje, města, obce) pravidelně obrací. Souhlas s případným uvedením identifikačních údajů uživatele je veden odděleně od smlouvy a není jím podmíněno poskytování služby (vyjma situace, kdy subjekty poskytující dotace a finance na službu rané péče na poskytnutí identifikačních údajů uživatelů trvají a poskytnutí finančních prostředků jím podmiňují a získání finančních prostředků od těchto subjektů je k provozování služby nezbytné). Dofinancování služby rané péče probíhá zejména prostřednictvím nadací a soukromých dárců.
- Služba rané péče je v základním rozsahu poskytována uživatelům bezplatně.
Základní činnosti služby rané péče
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (možné formy a prostředky služby)
- Zhodnocení aktuální úrovně schopností a dovedností dítěte.
- Mapování míry potřebné podpory rodičů ve vedení dítěte se znevýhodněním.
- Poradenství rodičům a blízkým osobám v oblasti přístupu a práce u znevýhodněného dítěte.
- Možnost zařadit dítě do některého z realizovaných podpůrných programů (program podpory psychomotorického vývoje dítěte, program stimulace zraku).
- Poradenství k podpoře psychomotorického vývoje dítěte.
- Využití metod a technik k podpoře psychomotorického vývoje dítěte, praktická ukázka, instruktáž rodičů.
- Provedení funkčního vyšetření zraku dítěte.
- Doporučení, zapůjčení vhodných hraček, pomůcek k podpoře psychomotorického vývoje dítěte.
- Zapůjčení literatury, videomateriálů.
- Semináře a přednášky pro rodiče.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (možné formy a prostředky služby)
- Zprostředkování kontaktů s dalšími rodinami v obdobné situaci.
- Skupinová setkávání rodičů.
- Sdílení s ostatními rodiči na webu poskytovatele.
- Ambulantní služba (skupinová setkání klientů a individuální konzultace)
Sociálně terapeutické činnosti (možné formy a prostředky služby)
- Podpůrný poradenský rozhovor, aktivní naslouchání.
- Podpora mapování vlastní situace klientem a plánování dalšího postupu.
- Podpora vymezení priorit u klienta a jejich dosahování.
- Využití metod a technik ke zkvalitnění vzájemné komunikace (rodič/pracovník, rodič/dítě, rodič/rodič, rodič/okolí…).
- Pomoc při vyhledání a oslovení návazné služby v regionu.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Doprovod k jednání s úřady, specialisty.
- Zpracování vyjádření, doporučení, zprávy z pohledu poradce.
- Zprostředkování kontaktů na podpůrné odborníky, organizace.
- Pomoc při zařazení dítěte do školského zařízení (SPC, MŠ, ZŠ….).
- Informační podpora v oblasti dávek, pomůcek v souvislosti se situací klienta.
Základní činnosti jsou Uživateli poskytovány formou poradenství – konzultací, realizované určeným poradcem rané péče v místě bydliště Uživatele (tzv. konzultace v rodině). Interval mezi konzultacemi je 1-3 měsíce a je předmětem vzájemné domluvy, délka konzultace je zpravidla cca 2 hodiny. Další kontakty mezi klientem a poradcem jsou v čase mezi konzultacemi v rodině poskytovány telefonicky, korespondenčně (e-mailem, poštou), osobně, a řídí se vzájemnou domluvou.
Jako sociální služba jsme připraveni poskytnout základní sociální poradenství každému, kdo nás se žádostí o informace ze sociální oblasti kontaktuje. Poradíme Vám, na koho (na jakou službu, poskytovatele či instituci) se obrátit s Vaším konkrétním problémem.
Podpora a posilování rodičovských kompetencí – posílení rodičů v jejich přirozených dovednostech při péči o dítě, rozpoznat a naplnit potřeby dítěte
Osobní hygiena dítěte – informace jak zvládat osobní hygienu dítěte (pomůcky …)
Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu – nácvik oblékání, obouvání dítěte
Samostatný pohyb dítěte – instruktáž ohledně změny polohy dítěte, podpora manipulace dítěte s předměty, podpora dítěte v pohybu ve vlastním prostoru, podpora dítěte v pohybu mimo domácnost
Zajištění stravování dítěte – informace k problematice přijímání stravy dítěte, vyprazdňování
Zajištění kontaktu se společenským prostředím – informace k možnostem funkční komunikace dítě – okolí, podpora v navázání společenských kontaktů dítě – okolí, podpora orientace dítěte v prostředí, podpora rodičů ve využívání běžných veřejných služeb
Seberealizace dítěte – informace z oblasti vzdělávání dítěte se speciálními potřebami, podpora dítěte v jeho oblíbené činnosti
Péče o zdraví dítěte – informace v oblasti rozvoje hybnosti / prevence omezení hybnosti dítěte, podpora při zajištění bezpečného prostředí pro dítě, informace z oblasti zdraví, informace z oblasti zdravé výživy dítěte
Uplatňování práv a oprávněných zájmů – informace k hmotnému zabezpečení rodiny, podpora v oblasti ochrany práv rodiny
Ukončení služby rané péče
Služba rané péče může být ukončena na základě uplynutí platnosti a účinnosti smlouvy, dohodou nebo jednostrannou výpovědí (viz. Smlouva o poskytování služeb rané péče, článek VII.).
Při ukončení služby je poskytovatelem zpravidla zpracována zpráva o rané péči, kterou uživatel obdrží.
Poslání SPRP
Rodinám dětí s ohroženým vývojem nebo s postižením poskytujeme podporu a pomoc, aby svůj život zvládaly lépe.
Cíle pracoviště pro rok 2024:
Rodina využívá služeb rané péče na míru tak, aby odpovídaly jejím individuálním potřebám,
rodina využívá kvalifikovaný program stimulace zraku a umí podporovat zrakový vývoj dítěte,
lékaři jsou informováni o rané péči tak, aby mohli předat včas potřebné informace rodičům dětí s ohroženým vývojem nebo postižením,
služba je provázána s dalšími odborníky a koordinuje multidisciplinární podporu vývoje dítěte a rodiny.
Zásady SPRP:
Zásada důstojnosti
Respektujeme individualitu dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvyklosti každé rodiny. Při vzájemné spolupráci dodržujeme partnerský přístup, rodiče/pečující osoby respektujeme jako odborníky na jejich dítě.
Zásada ochrany soukromí
Během konzultace v domácím prostředí rodiny vstupujeme pouze na ta místa, kam jsme zváni. S dokumentací o rodině nakládáme jako s důvěrným materiálem.
Zásada zplnomocnění
Respektujeme právo rodiny na kvalifikované a objektivní informace v množství, jaké si vyžádá. Klientská rodina má právo a zodpovědnost rozhodovat o sobě. Podílí se na plánování a hodnocení služby rané péče.
Zásada nezávislosti
Podporujeme u rodičů/pečujících osob a dítěte schopnost nacházet a využívat vlastní zdroje ke zvládnutí situace, v níž se nacházejí. Služby rodině poskytujeme tak, aby byla v nejvyšší možné míře samostatná a nezávislá na institucích a sociálních službách.
Zásada práva volby
Umožňujeme rodině zvolit si z nabízených služeb ty, které odpovídají jejím aktuálním potřebám.
Zásada přirozenosti prostředí
Službu rané péče poskytujeme převážně v přirozeném prostředí dítěte, tj. v rodině. Volíme takové metody, které podporují přirozené prostředí v rodině i komunitě dítěte, kde je speciálního pouze tolik, kolik je nezbytně třeba. Průběh služby plánujeme s ohledem na běžný chod a rytmus rodiny.
Zásada kontinuity
Průběžně rodinu informujeme o návazných službách a nabízíme jejich zprostředkování. Podporujeme sociální integraci dítěte a jeho rodiny v rámci komunity a regionu.