• Raná péče je terénní sociální služba, zaměřená na pomoc rodinám dětí s postižením nebo s ohroženým vývojem. Cílem služby je sociální integrace rodiny a zmírnění důsledků postižení na vývoj dítěte.
  • Rodinou je jedna zletilá osoba (či více osob), trvale pečující o znevýhodněné dítě mladší sedmi let. Alespoň jedna z pečujících osob musí být zletilá a její vztah k znevýhodněnému dítěti formálně upraven (zákonný zástupce – rodič, pěstoun, osoba, jíž je dítě svěřeno do péče….).
  • Společnost pro ranou péči, pobočka Brno, je tvořena týmem poradců rané péče různých specializací, kteří spolupracují s odborníky dalších profesí – např. s lékaři, fyzioterapeuty, pedagogy atd.
  • Klient Společnosti pro ranou péči (uživatel služby rané péče) je v kontaktu s jedním určeným poradcem rané péče, který jej dle vzájemné domluvy jednou za 1–3 měsíce navštěvuje a poskytuje mu konzultace. V době mezi konzultacemi může klient dle potřeby kontaktovat poradce písemně, telefonicky nebo e-mailem. Prostřednictvím poradce může klient konzultovat i s dalšími členy týmu dle jejich specializace.

Jaké jsou cíle SPRP

  • Dětem s postižením nebo s ohroženým vývojem v raném věku je zajištěna dostatečná podpora pro jejich rozvoj v rodině odborné služby v domácím prostředí.
  • Rodiče (pečující osoby) dětí se zdravotním postižením v raném věku získávají podporu a služby rané péče výhradně v domácím prostředí.
  • Rodiče (pečující osoby) dětí se zdravotním postižením mají včas po zjištění postižení informace, podporu a komplexní služby rané péče.
  • Rodiče (pečující osoby) se cítí kompetentní ve výchově a podpoře vývoje dítěte se zdravotním postižením.
  • Veřejnost, odborníci, komunity jsou si vědomi, že děti se zdravotním postižením mají právo vyrůstat v rodině a rodina pro to potřebuje podporu společnosti.

 

Komu je služba určena

  • Raná péče je dle zákona o sociálních službách poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci. Důvodem této situace je zdravotní postižení, nebo vývoj ohrožený v důsledku nepříznivého zdravotního stavu.

Služby Společnosti pro ranou péči, pobočka Brno, jsou určeny

  • Rodině (rodiče či pečující osoba) s dítětem s ohroženým vývojem v oblasti zrakového vnímání v důsledku nepříznivého zdravotního stavu ve věku od narození do 7 let.
  • Rodině (rodiče či pečující osoba) s dítětem se zrakovým postižením ve věku od narození do 7 let.
  • Rodině (rodiče či pečující osoba) s dítětem se zrakovým postižením v kombinaci s dalším zdravotním postižením ve věku od narození do 7 let (včetně novorozenců s vývojovým rizikem a dětí se závažným život limitujícím či ohrožujícím onemocněním).

 

Komu služba není určena

  • Zájemcům o službu, kteří nesplňují výše uvedené požadavky.
  • Zájemcům o službu nekomunikujícím v českém/slovenském jazyce bez přítomnosti tlumočníka
  • Zájemcům o službu, kterým je již poskytována služba rané péče jiným poskytovatelem a zdravotní postižení dítěte tuto dvojí podporu nevyžaduje.

 

Kapacita: 180 klientských rodin

 

Forma služby: terénní, ambulantní (skupinová setkání klientů a individuální konzultace)

 

Podmínky pro zahájení poskytování služby

  1. Zájemce o službu rané péče písemně, ústně nebo osobně kontaktuje poskytovatele (poskytovatel z charakteru služby nevyhledává aktivně potenciální uživatele ani je nekontaktuje).
  2. Zájemce o službu rané péče poté, co je pracovníkem střediska obeznámen se službou rané péče a podmínkách jejího poskytování, podepíše v případě trvání zájmu žádost o poskytnutí služby rané péče.
  3. Zájemce o službu spadá do cílové skupiny poskytovatele.
  4. Bydliště zájemce o službu, kde bude služba rané péče reálně poskytována, je v oblasti působnosti poskytovatele (Jihomoravský kraj, Kraj  Vysočina – ORP Jihlava, Náměšť nad Oslavou, Třebíč, Velké Meziříčí, Bystřice nad Pernštejnem, Moravské Budějovice, Žďár nad Sázavou, Nové Město na Moravě, Havlíčkův Brod, Světlá nad Sázavou, Zlínský kraj (ORP Zlín, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Luhačovice, Valašské Klobouky).
  5. Zájemce o službu vnímá nepříznivý sociální dopad zdravotního znevýhodnění dítěte na situaci rodiny.
  6. Věk znevýhodněného dítěte je do sedmi let.
  7. Proběhne vstupní jednání mezi zájemcem o službu a poskytovatelem, na němž dojde ke vzájemné domluvě na poskytování a užívání služby rané péče za stanovených podmínek, jsou sjednány oblasti spolupráce.
  8. Kapacita pracoviště umožňuje poskytnutí služby rané péče.

 

Důvody nepřijetí do služby raná péče:

  • Naplněná kapacita regionálního pracoviště: poskytovatel o dané situaci informuje veřejnost na svých webových stránkách, se zájemci o službu zrealizuje informační setkání i vstupní jednání a v případě trvání jejich zájmu je vede v pořadníku. Při uvolnění kapacity poskytovatel zájemce o službu kontaktuje a trvá-li jeho zájem o službu rané péče je podepsána smlouva, zájemce o službu se stává uživatelem (klientem pobočky).
  • Zájemce o službu není osobou v subjektivně obtížné sociální situaci vzhledem ke zdravotnímu znevýhodnění dítěte.
  • Zájemce žádá o službu, kterou poskytovatel neposkytuje.
  • Zájemce o službu nesplňuje kritéria cílové skupiny poskytovatele služby rané péče (zejména věk dítěte, oblast zdravotního znevýhodnění apod. – viz výše).
  • Zájemce o službu odmítá přijmout podmínky a pravidla poskytování služby: službu rané péče není vzhledem k jejímu charakteru a zachování kvality možné poskytovat anonymně, poskytovatel vede o uživateli dokumentaci, kde uchovává a zpracovává jeho osobní a citlivé údaje, k čemuž vyjadřuje uživatel souhlas svým podpisem smlouvy o poskytování služeb rané péče.

 

Financování služby rané péče

  • Služba rané péče je financována z části formou dotací z Ministerstva práce a sociálních věcí, z části z rozpočtů krajů, měst a obcí, v nichž mají uživatelé služby rané péče trvalé bydliště, a to na základě anonymních žádostí, kterými se poskytovatel na uvedené subjekty (kraje, města, obce) pravidelně obrací. Souhlas s případným uvedením identifikačních údajů uživatele je veden odděleně od smlouvy a není jím podmíněno poskytování služby (vyjma situace, kdy subjekty poskytující dotace a finance na službu rané péče na poskytnutí identifikačních údajů uživatelů trvají a poskytnutí finančních prostředků jím podmiňují a získání finančních prostředků od těchto subjektů je k provozování služby nezbytné). Dofinancování služby rané péče probíhá zejména prostřednictvím nadací a soukromých dárců.
  • Služba rané péče je v základním rozsahu poskytována uživatelům bezplatně.

 

Základní činnosti služby rané péče

Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (možné formy a prostředky služby)

  • Zhodnocení aktuální úrovně schopností a dovedností dítěte.
  • Mapování míry potřebné podpory rodičů ve vedení dítěte se znevýhodněním.
  • Poradenství rodičům a blízkým osobám v oblasti přístupu a práce u znevýhodněného dítěte.
  • Možnost zařadit dítě do některého z realizovaných podpůrných programů (program podpory psychomotorického vývoje dítěte, program stimulace zraku).
  • Poradenství k podpoře psychomotorického vývoje dítěte.
  • Využití metod a technik k podpoře psychomotorického vývoje dítěte, praktická ukázka, instruktáž rodičů.
  • Provedení funkčního vyšetření zraku dítěte.
  • Doporučení, zapůjčení vhodných hraček, pomůcek k podpoře psychomotorického vývoje dítěte.
  • Zapůjčení literatury, videomateriálů.
  • Semináře a přednášky pro rodiče.

 

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (možné formy a prostředky služby)

  • Zprostředkování kontaktů s dalšími rodinami v obdobné situaci.
  • Skupinová setkávání rodičů.
  • Sdílení s ostatními rodiči na webu poskytovatele.
  • Ambulantní služba (skupinová setkání klientů a individuální konzultace)

 

Sociálně terapeutické činnosti (možné formy a prostředky služby)

  • Podpůrný poradenský rozhovor, aktivní naslouchání.
  • Podpora mapování vlastní situace klientem a plánování dalšího postupu.
  • Podpora vymezení priorit u klienta a jejich dosahování.
  • Využití metod a technik ke zkvalitnění vzájemné komunikace (rodič/pracovník, rodič/dítě, rodič/rodič, rodič/okolí…).
  • Pomoc při vyhledání a oslovení návazné služby v regionu.

 

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

  • Doprovod k jednání s úřady, specialisty.
  • Zpracování vyjádření, doporučení, zprávy z pohledu poradce.
  • Zprostředkování kontaktů na podpůrné odborníky, organizace.
  • Pomoc při zařazení dítěte do školského zařízení (SPC, MŠ, ZŠ….).
  • Informační podpora v oblasti dávek, pomůcek v souvislosti se situací klienta.

Základní činnosti jsou Uživateli poskytovány formou poradenství – konzultací,  realizované určeným poradcem rané péče v místě bydliště Uživatele (tzv. konzultace v rodině). Interval mezi konzultacemi je 1-3 měsíce a je předmětem vzájemné domluvy, délka konzultace je zpravidla cca 2 hodiny. Další kontakty mezi klientem a poradcem jsou v čase mezi konzultacemi v rodině poskytovány telefonicky, korespondenčně (e-mailem, poštou), osobně, a řídí se vzájemnou domluvou.

Jako sociální služba jsme připraveni poskytnout základní sociální poradenství každému, kdo nás se žádostí o informace ze sociální oblasti kontaktuje. Poradíme Vám, na koho (na jakou službu, poskytovatele či instituci) se obrátit s Vaším konkrétním problémem.

Společnost pro ranou péči, pobočka Brno v rámci Jihomoravského kraje poskytuje základní činnosti v rozsahu oblastí potřeb a témat v souladu s Regionální kartou Jihomoravského kraje. Nabízí klientům podporu a pomoc v níže uvedených oblastech, případně zprostředkovává kontakt na instituce, které se daným tématem přímo zabývají.

Podpora a posilování rodičovských kompetencí – posílení rodičů v jejich přirozených dovednostech při péči o dítě, rozpoznat a naplnit potřeby dítěte

Osobní hygiena dítěte – informace jak zvládat osobní hygienu dítěte (pomůcky …)

Zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu – nácvik oblékání, obouvání dítěte

Samostatný pohyb dítěte – instruktáž ohledně změny polohy dítěte, podpora manipulace dítěte s předměty, podpora dítěte v pohybu ve vlastním prostoru, podpora dítěte v pohybu mimo domácnost

Zajištění stravování dítěte – informace k problematice přijímání stravy dítěte, vyprazdňování

Zajištění kontaktu se společenským prostředím – informace k možnostem funkční komunikace dítě – okolí, podpora v navázání společenských kontaktů dítě – okolí, podpora orientace dítěte v prostředí, podpora rodičů ve využívání běžných veřejných služeb

Seberealizace dítěte – informace z oblasti vzdělávání dítěte se speciálními potřebami, podpora dítěte v jeho oblíbené činnosti

Péče o zdraví dítěte – informace v oblasti rozvoje hybnosti / prevence omezení hybnosti dítěte, podpora při zajištění bezpečného prostředí pro dítě, informace z oblasti zdraví, informace z oblasti zdravé výživy dítěte

Uplatňování práv a oprávněných zájmů – informace k hmotnému zabezpečení rodiny, podpora v oblasti ochrany práv rodiny

 

Ukončení služby rané péče

Služba rané péče může být ukončena na základě uplynutí platnosti a účinnosti smlouvy, dohodou nebo jednostrannou výpovědí (viz. Smlouva o poskytování služeb rané péče, článek VII.).

Při ukončení služby je poskytovatelem zpravidla zpracována zpráva o rané péči, kterou uživatel obdrží.

 


Poslání SPRP

Rodinám dětí s ohroženým vývojem nebo s postižením poskytujeme podporu a pomoc, aby svůj život zvládaly lépe.

Cíle SPRP

  • Dětem s postižením nebo s ohroženým vývojem v raném věku je zajištěna dostatečná podpora pro jejich rozvoj v rodině a odborné služby v domácím prostředí.
  • Rodiče (pečující osoby) dětí s postižením nebo s ohroženým vývojem mají včas informace, podporu a odbornou pomoc.
  • Rodiče (pečující osoby) se cítí kompetentní ve výchově a podpoře vývoje dítěte s postižením nebo s ohroženým vývojem.
  • Rodiče (pečující osoby) dětí s postižením nebo s ohroženým vývojem jsou partnery odborníků: účastní se rozhodování o potřebné podpoře a službách pro sebe a pro své dítě.
  • Veřejnost, odborníci, komunity jsou si vědomi, že děti s postižením mají právo vyrůstat v rodině a rodina proto potřebuje podporu společnosti.
Zásady SPRP

Zásada důstojnosti

Respektujeme individualitu dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvyklosti každé rodiny. Při vzájemné spolupráci dodržujeme partnerský přístup, rodiče/pečující osoby respektujeme jako odborníky na jejich dítě.

Zásada ochrany soukromí

Během konzultace v domácím prostředí rodiny vstupujeme pouze na ta místa, kam jsme zváni. S dokumentací o rodině nakládáme jako s důvěrným materiálem.

Zásada zplnomocnění

Respektujeme právo rodiny na kvalifikované a objektivní informace v množství, jaké si vyžádá. Klientská rodina má právo a zodpovědnost rozhodovat o sobě. Podílí se na plánování a hodnocení služby rané péče.

Zásada nezávislosti

Podporujeme u rodičů/pečujících osob a dítěte schopnost nacházet a využívat vlastní zdroje ke zvládnutí situace, v níž se nacházejí. Služby rodině poskytujeme tak, aby byla v nejvyšší možné míře samostatná a nezávislá na institucích a sociálních službách.

Zásada práva volby

Umožňujeme rodině zvolit si z nabízených služeb ty, které odpovídají jejím aktuálním potřebám.

Zásada přirozenosti prostředí

Službu rané péče poskytujeme převážně v přirozeném prostředí dítěte, tj. v rodině. Volíme takové metody, které podporují přirozené prostředí v rodině i komunitě dítěte, kde je speciálního pouze tolik, kolik je nezbytně třeba. Průběh služby plánujeme s ohledem na běžný chod a rytmus rodiny.

Zásada kontinuity

Průběžně rodinu informujeme o návazných službách a nabízíme jejich zprostředkování. Podporujeme sociální integraci dítěte a jeho rodiny v rámci komunity a regionu.

 

Standardy